دانستنی ها

نتایج 10 ساله بازاریابی شبکه ای

اختصاصی ٥٥ آنلاین:

بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ یک نوع شیوهٔ فروش و توزیع کالا می باشد، که در آن شرکت محصولات یا خدمات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه  به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

برخی از عبارت‌های مرتبط با بازاریابی شبکه‌ای عبارتند از: فروش رابطه ای (Affiliate Marketing)، بازاریابی چند سطحی، MLM، شرکت‌های هرمی (Pyramid Schemes)، فروش ارجاعی (Referral Marketing)،شرکت‌های سرمایه گذاری، بازاریابی اثر شبکه ای (Network-Effect Marketing)

در آمریکا کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission) این نوع کسب و کار را، غیر قانونی اعلام کرده است.

دیگر کشورهایی که بازاریابی شبکه ای راغیر قانونی اعلام کرده اند، عبارت است از چین، ژاپن، مالزی، هند، برزیل و …

 

بازاریابی شبکه ای کلاهبرداری جدید

۱۰ سال پیش، سال ۸۲ بود که در دانشگاه ما تب پیوستن به گلدکوئیست بالا گرفته بود. دیگر می دانستید، کسی که تا دیروز جواب سلام شمارا نمی داد، الان زنگ زده و می خواهد شمارا پرزنت گلدکوئیست کند.پس از یک سال و اقدامات به موقع دولت جمهوری اسلامی دست این کلاهبرداران  را از جیب مردم کوتاه کردند.

بعد از آن اساتید محترم دانشگاه وعزیزان قانون گذار در وزارت بازرگانی جمع شدند و قانونی را نوشتند که بر اساس این قانون، بنگاه های کسب و کار بتوانند از نوع بازاریابی هم استفاده کنند. خلاصه وزارت بازرگانی دستگاه اجرایی صدور مجوز شرکت ها برای بازاریابی شبکه ای شد. بر اساس نظر وزارت بازرگانی شرکت ها می توانند در ۱۲ گروه زیر به صوت بازاریابی شبکه ای فعالیت کنند:

۱٫گروه مواد غذایی حیوانی و نباتی خام و فرآوری شده

۲٫ گروه مواد شیمیایی

۳٫ گروه محصولات و مواد آرایشی و بهداشتی، شوینده و پاک کننده

۴٫ گروه محصولات پلاستیکی، لاستیکی (کائوچویی) و چرمی

۵٫ گروه محصولات نساجی ، کفپوش و فرش

۶٫ گروه لوازم خانگی

۷٫ گروه دستگاههای ضبط و پخش صوت و تصویر و دستگاههای مخابراتی

۸٫ گروه وسایل نقلیه سبک

۹٫ گروه عینک، عکاسی و سینماتوگرافی

۱۰٫ گروه ساعت

۱۱٫ گروه نوشت افزار

۱۲٫ گروه صنایع دستی

 

تا اینجای کار همه چیز قانونی شده است و به ظاهر وزارت بازرگانی هم پشت داستان این شرکت ها، می باشد. مشکل دقیقا از همین جا شروع می شود. قانونی وقتی نوشته شود ولی ضامن اجرایی نداشته باشد، بهتر است نوشته نشود.

در تحقیقات که از شرکت های مختلف بابت تعداد بازاریاب ها داشتیم، مشخص گردید یک شرکت ۷۰ هزار، شرکت دیگر ۳۰ هزار و شرکتی دیگر ۱۰۰ هزارتا بازاریاب دارد. آیا وزارت بازرگانی با هزاران مشکلی حال حاضر خود، توان نظارت روی فعالیت این بازاریاب ها را دارد؟ آیا شرکتی که این بازاریاب ها را جذب کرده است، (فقط و فقط به فکر فروش محصول خود می باشد) توان نظارت بر فعالیت بازاریاب ها را دارد؟

کمی صبر کنید دوستان،

مشکل اصلی باز جای دیگر است، شما برای فعالیت در سیستم این شرکت ها باید محصولی را خریداری کنید. چه محصولی؟ خدمت شما عرض می کنم:

محصولی که تاریخ انقضا آن یک ماه دیگر است. زمانی که همکاران بابت تاریخ محصول با شرکت تماس گرفتند، گفتند چه دقتی؟ و دراخر اینگونه جواب ما را دادند: شما محصول را باز کرده اید و ما پس نمی گیریم؟ حتی گفتند این محصول ما نیست. (بر اساس  فاکتور و اسناد تحویلی که از شرکت … خریداری شده بود)
محصولاتی که حدود قیمت آنها ۳ تا ۵ دلار در بازار جهانی می باشد که برابربا (که این دوستان از شیوه قیمت دلار مرکز مبادلات محصولات راوارد می کنند) ۸۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰ هزار تومان+ تعرفه گمرک+حمل و نقل+سود شرکت =۲۴۰۰۰ تا ۳۷۵۰۰ تومان براورد می شود  را در سایت خود ۷۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰۰ هزار تومان زده اند.  به نظر شما چند برابر سود می شود؟
محصولی که عرضه می شود را می توانید با نصف قیمت از سوپر مارکت یا داروخانه تهیه کرد.
مشکلات بسته بندی، هزینه های تحمیلی شرکت  و …
در این زمان است که کسی توان و حوصله رفتن به تعزیرات حکومتی یا مراجعه قضایی را نداد.

این شرکت ها برای اینکه بازاریاب را در سیستم خود نگاه دارند و به اجبار هم که شده محصول خود را بفروشند، قانون جالبی وضع کرده اند که بهتر است شما هم بدانید، قانون این است، که بازاریاب هر ماه باید فلان سقف خرید کند و گرنه حساب کاربری او غیر فعال و قرارداد با او فسخ می شود.

مشکل دیگر که این سیستم دارد (قابل توجه دوستان) افرادی هستند که پرزنتور این محصولات هستند. در چند گزارش افراد برای اینکه کار انگیزشی کنند و فرد را وابسطه به نتورک مارکتینگ کنند، به زن شوهردار یا مرد زندار می گفتند اگر همسرت در اینده به تو خیانت کند تو چه کار می کنی؟ این  نتورک مارکتیگ هست که تو را نجات می دهد. او نمی خواهد تو پیشرفت کنی چرا از همسرت جدا نمی شوی؟ اگر چند سال دیگر همسرت، تو را ترک کند و به دنبال دختر زیبایی برود چه می کنی؟ نتورک مارکتیگ است که در کنار تو باقی می ماند.

سخن پایانی

مشکل اقتصادی مردم سبب شده به حرف هر گربه نره و روباه مکاری گوش بدهند و سلامت و سرمایه نا چیز خود را به امید درخت سکه طلا پینوکیو، به باد دهند.

 

ضمناً ازمعاونت اقتصادی سربازان گمنام امام زمان (عج) که همیشه خط مقدم مقابله با این بحران بوده اند، تشکر می نمایم.همچنین از قوه قضاییه و نیروی انتظامی بابت پیگیری های خود بابت برگشت مال و مالباختگان سپاس گزارم.

در صورت مشاهده هرگونه کلاهبرداری به شکل نتورک مارکتینگ می توانید با شماره ۱۱۳ تماس حاصل نمایید و گزارشات خود را اعلام نمایید

برچسب ها

ashkan

با سلام ، از حضور ارزشمند شما در این سایت خوشحالم و امیدوارم مطلبی که مشاهده می فرمایید مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، نظرات با ارزش خود را حتما با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن